Återbruk och digital teknik

Jag har varit med och byggt upp ett kreativt återvinningscenter här i Strängnäs. I dess nuvarande form riktar det sig endast till kommunal förskola, men min förhoppning är att det ska växa mer än så.

skylt

Återverket, som vi kallar det, är en plats dit man kan komma och hämta inspiration, uppleva, få prova på olika typer av material, få testa sina tankar och idéer. Man får även ta med sig visst material tillbaka till förskolan. Vi öppnade i början av april det här året och jag märker att många av våra besökare reagerar på att hur vi presenterar material har stor betydelse. Det kan vara att det är sorterat efter färg, form, typ av material osv. Det är stora mängder av allt vilket också tycks bjuda in och locka.

En del av Återverket är det vi kallar ljuslabbet. Där är tanken att man ska kunna undersöka, utforska och experimentera med materialet tillsammans med ljus, skuggor, kontraster och digital teknik. Här finns ljusbord, overhead, olika slags belysning, paddor och projektorer mm att använda sig av.

ljus.jpg

Del av ljuslabbet

Jag är mycket förtjust i Wi Fi-pucken, ett mikroskop som kopplas trådlöst till iPad. Det förstorar riktigt bra och behåller skärpan. Det är litet, lätt och behändigt att ha med sig ut och man kan dessutom ansluta upp till femtio enheter till det. Effekten blir slående när man ansluter paddan till projektor och man på så sätt kan förstora ytterligare och komma riktigt nära!

apelsin

Torkad apelsin och physalisblad på ljusbordet

Nyligen undersökte en barngrupp torkade apelsinskivor och sådant de hittat i naturen. De lade sakerna på ljusbord och genom ljuset som bröt igenom förstärktes strukturen, mönster och nyanser. De tittade närmare med förstoringsglas och sedan med Wi Fi-pucken som var ansluten till projektorn, vilket gjorde att fler kunde se och upplevelsen av att komma så nära blev nästan svindlande!

Det man ser i Wi Fi-pucken kan man ta bilder av eller filma, vilket också blir spännande material att jobba vidare med. Här kommer digital teknik till sin fulla rätt, tycker jag. Att använda den för att utforska, fördjupa och utveckla upplevelser. Med tekniken kan man skapa förändringar i materialet genom att använda olika appar och filter. En balans mellan det som faktist är och det man manipulerar med teknikens hjälp. Det blir fantasifullt och estetiskt spännande.

Här om dagen hade vi projektorn på i ljuslabbet med kalejdoskop projicerat. Barnen som var där upptäckte genast skuggeffekten som uppstod då de ställde sig framför projektorn och deras skugga växte fram över väggen. Upptäckter, utforskande och estetiska lärprocesser i en spännande miljö där digital teknik är en naturlig del bland åkerbruksmaterial, naturmaterial och nyfikenhetens drivkraft! Gillar! 🙂

/Sarah

Lämna en kommentar