Programmering i förskolan

DSC_2310

Ni som följer min blogg vet att jag varje termin anordnar en IKT-workshop för pedagoger här i Strängnäs Kommun. Workshopen brukar vara på olika teman, som geocaching, film, dokumentation, språk och kommunikation. Denna gång handlade det om programmering och hur man kan introducera det redan i förskolan.

20 barnskötare och förskollärare träffades på Skogsbackens förskola och fick en introduktion i programmering. Därefter fick de prova enkla programmeringsappar och robotarna Bee-Bot, Blue-Bot och Dash & Dot.

FullSizeRender (2)Det var mycket skratt och kreativitet när pedagogerna byggde banor och tävlade med robotarna.

– Jag ser jättemycket matematik i det här, menade Susanne Karlsson som är Förskollärare och handledare i matematiklyftet. Det är att lokalisera, föra och följa resonemang, tänka strategiskt och att beräkna avstånd.

Jag håller med, och jag ser programmering som ett naturligt steg i den digitala utvecklingen. Vi har haft datorplattor i förskolan sedan 2011 och hela tiden jobbar vi för att de ska bli ett komplement till det material som redan finns i förskolan. Den digitala tekniken ger oss helt nya möjligheter att göra saker som tidigare varit väldigt tidskrävande eller svåra.

FullSizeRender

Programmering lär barn förstå att det behövs ett kommando, en instruktion, från människan för att datorn eller roboten ska göra som vi vill, och på så sätt tränar barnen  både sin kreativitet och problemlösningsförmåga.

Jag har köpt in ett antal robotar med tillbehör som pedagogerna kan låna och använda i barngruppen. Efter workshopen lånades alla robotar ut, så nu kommer många barn i våra förskolor få prova på att programmering. För nybörjaren och de yngre passar Bee-bot väldigt bra. Blue-bot kan vara ett alternativ till nästa steg, eftersom den även går att styra via iPad. Dash & Dot är mina personliga favoriter och med dem finns inga begränsningar! Jag köpte in Dash & Dot Wonder Pack där man förutom robotarna, även får med en mängd tillbehör som gör leken med robotarna än mer kreativ och lustfylld.

DSC_2298 (1)Workshopen avslutades med att pedagogerna samtalade om hur de kan knyta programmering till andra målområden i förskolan. De gav varandra tips på hur man kan använda hela kroppen i det datalogiska tänkandet. Barnen kan leka robotar och ”programmera” varandra, man kan prova dansprogrammering och mycket mer. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Datorer är en så stor del av våra liv, så det känns naturligt att barn får fundera kring hur de fungerar, fast på ett mycket enkelt och lekfullt sätt, förstås!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” – Läroplan för förskolan 98/10

/Sarah

DSC_2303

DSC_2302

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s