Idag har jag varit på virtuell skattjakt med ett par pedagoger och elva barn från förskolan Skogsbacken. Det var första gången som vi gjorde detta tillsammans med den här barngruppen.

FullSizeRenderNaturskönt är nästan en underdrift när man beskriver läget på den här förskolan. Den ligger i skogen med en fantastisk utsikt över Mälaren och staden. Dessutom var det varmt och soligt idag, vilket inte gjorde det sämre!

Vi använde oss av appen X-note, som kan liknas vid en variant på geocaching. Jag gillar X-note för att man själv kan anpassa hur långt man vill att barnen ska gå, och man kan lätt göra en tipspromenad eller skattjakt med den. Man kan anpassa svårighetsgraden och man kan förbereda allt innan man ger sig ut.

Barnen fick ett meddelande på iPaden där det stod att de skulle ge sig ut i skogen och leta efter en sak som låg gömd någonstans. På kartan kunde de se var de befann sig och vart de skulle. Med kartans hjälp följde de vägen fram till krysset som låg vid kojan som de byggt. När barnen kom fram till den på kartan markerade platsen dök det virtuella meddelandet upp på skärmen. FullSizeRender

Där fick de ett nytt meddelande med en ny position att ta sig till. Bortsett från lite teknikstrul i början, flöt det på bra. Barnen tog hjälp av kartan och förstod åt vilket håll de skulle gå.

När man närmar sig målet står det hur många meter man har kvar, vilket gör det ännu lättare att hitta fram till exakt position.

Vi hade ju gömt en sak i skogen, och för att hitta den behövde barnen kunna svaret på en fråga som ledde dem till platsen där saken låg gömd. Under en liten spång hittade de ett nytt fågelmemory som de tog med sig till förskolan.

Sista meddelandet ledde barnen tillbaka till förskolan där de fick äta frukt och berätta om sina upplevelser av utflykten.

Barnen var positiva, men ett par tyckte att det var lite väl spännande. De visste inte riktigt vad de skulle vänta sig. De undrade om jag kanske skulle ha klätt ut mig till pirat eller något sådant. : )

FullSizeRenderVi såg att barnen samarbetade. De hade två iPads med sig och fick samlas kring dessa för att alla skulle kunna se kartan. De turades om att bära iPaden, vilket de gärna ville eftersom de då fick en tydlig upplevelse av att de själva styrde punkten som flyttade sig närmare målet.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. Lpfö 98/10

Att följa en karta kan ses som en matematisk aktivitet där barnen får lokalisera sig och förstå sin omgivning ur ett annat perspektiv.

Hur fungerar det?

Appen X-note hittar du HÄR. FullSizeRender

Bara den som skickar meddelandet behöver ha appen, inte den som ska ta emot det. GPS krävs för att det ska fungera. Håller man sig alldeles i närheten av förskolan kan det fungera med förskolans trådlösa nätverk. Man får prova sig fram.

För att skicka ett virtuellt meddelande öppnar du appen och följer de enkla instruktionerna:

1. Skapa ett meddelande

2. Göm det på kartan

3. Skicka iväg det (via mejl eller sms)

Mer info om appen HÄR.

Jättekul och klart värt att testa om du inte redan gjort det!

/Sarah

FullSizeRender

FullSizeRender