Kompetensutvecklingsdag 9/3

Under hösten har jag varit med och planerat för förskolans kompetensutvecklingsdag. Vi bjöd in Markus Bergenord som är digitalista på förskolan Katarina Västra i Stockholm. Jag har varit på studiebesök där för ett par år sedan och jag har lyssnat på Markus på Reggio-institutets konferens Digital teknik i förskolan. Båda gångerna har jag gillat hans sätt att betona samspelet mellan det digitala och analoga. Det Markus beskriver är kreativt och oerhört inspirerande. Inte sällan ser man det som barnen gör med digital teknik som en belöning eller pacificering, men hur kan det användas på ett annat sätt?

I måndags var det äntligen dags och Thomas arena i Strängnäs fylldes av trehundra pedagoger från förskolan.

Markus gav en bild av hur tekniken idag har förändrat samhället och saker som hänt tack vare den nya tekniken. T ex nya jobb som dykt upp, så som apputvecklare och youtubare.

Åhörarna fick reflektera över sin egen personlighet när Markus visade grafen Diffusion of innovation av Everett Rodgers. Hög igenkänningsfaktor och goda skratt! Vågar man se sig själv där man verkligen befinner sig? Hur ställer vi oss till digital teknik i förskolan utifrån den här grafen? Hur som helst behövs både innovators (innovatörer) och laggers (de som är sena att ta till sig nya saker).

Vi fick se filmer från verksamheten och Markus beskrev hur de började att utveckla miljöer med digital teknik hos de yngsta barnen i förskolan. Vi fick se hur barnen gavs möjlighet att vandra mellan olika uttryck. Underbart!

En sak som togs upp var det här med tillgänglighet. Har barnen tillgång till utrustningen hela tiden, eller kommer den bara fram lite då och då? Inte undra på i så fall om barnen blir ivriga och bråkar om den, när de vet att den snart åker in i skåpet igen?!

Jag tror att innehållet kan vara en orsak om det upplevs som ett problem att alltid ha paddan framme, tillgänglig. Alltså, att man inte har tänkt klart om vad som ska finnas på paddan och varför? Konsekvensen blir att den ligger undangömd eller kanske att det endast är pedagogerna som använder den.

Markus lyfte även en sak som jag så ofta uppmuntrat till på mina sk. ipadkurser; att fundera på hur man kan dra nytta av och använda tekniken tillsammans med det vi vanligtvis gör. Pedagogisk nyfikenhet! Är det barnens verktyg eller jättestora kameror som pedagogerna springer runt med?

Vi fick en god inblick i barnens skapande i Minecraft. Jämför med Lego. Vilka likheter/ skillnader kan vi se? Vilka möjligheter ger det barnen och oss? Intressant. Jag frågar mig varför det ena är mer accepterat än det andra? Hur var det nu? Är vi innovators eller laggers, eller något där emellan?

Många gånger under föreläsningen betonade Markus det kommunikativa! Jag tror att det är så digital teknik används som bäst! Som ett uttryck bland andra, som barnen får göra sig hörda med. På många olika sätt.

FullSizeRender

Under föreläsningen skrev jag ner några frågor att diskutera i arbetslagen:

1. Vad i föreläsningen gjorde starkast intryck på er?

2. Vad ger vi barnen för möjligheter att undersöka och experimentera med den digitala teknik vi har på förskolan?

3. Vilket pedagogiskt innehåll vill vi ha på våra iPads? Kan ni motivera varför ni har de appar ni har?

4. Hur kan vi använda tekniken som ett komplement till det som vi vanligtvis gör/har i vår verksamhet?

5. Vilka tankar om lärmiljöer (i en digital kontext) väcktes hos er under föreläsningen? Hur kan vi använda digital teknik i våra miljöer på förskolan?

6. Hur skulle vi kunna använda digital teknik som en röd tråd mellan avdelningarna. Vad vill vi erbjuda de yngsta barnen och vad de äldsta?

Länk till Markus blogg: www.digitalistan.se

/Sarah

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s