omslag

Innan jul läste jag boken Mediepedagogik på barnens villkor, red. Ulla-Karin Lundgren Öhman. Det är en antologi med tolv kapitel av olika skribenter med anknytning till förskolan.

Ulla-Karin skriver i förordet att hon själv länge har saknat en bok som denna. Det har jag med, så jag blev glad när jag såg att den var på gång!

Den här boken beskriver inte appar eller hur tekniken i sig fungerar, vilket känns skönt! Visst behöver vi tips på appar, men långt viktigare är det att diskutera vad vi gör och varför. Och för vem.

Det pedagogiska barnperspektivet är tydligt i boken, och allt är kopplat till aktuell forskning och läroplanen.

Mer än så skriver jag inte här och nu. Jag har skrivit en utförligare recension som kommer ut på Förskoleforum.

Men en sak kan jag säga; köp eller låna boken och låt dig inspireras (gärna tillsammans med dina kollegor, såklart!), för här finns gott om inspiration att hämta!

/Sarah