I Strängnäs började vi ”pimma” 2009. Då var det enbart lärare i skolan som var med. Men ganska snart fick även vi i förskolan upp ögonen för pim och ville också vara med.

För oss i förskolan har PIM, tillsammans med vår iPad-satsning, betytt mycket för utvecklingen av vår verksamhet. Vi har tagit till oss redskap och program som har gett oss nya möjligheter och väckt intressen till liv.

Vi har satsat på PIM (Praktisk it- och mediekompetens) för att alla elever som väljer Strängnäs kommunala förskola och skola ska garanteras en bra grundläggande IT kompetens. Att fortlöpande höja pedagogernas IT och mediakompetens är ett sätt att säkerställa denna målsättning. Varje barn som går i den kommunala förskolan och skolan ska få kontakt med och glädje av IT. Vi vill att barnen själva ska vara aktiva användare av tekniken.

Jag själv började med PIM i maj 2011. Det var jättekul och jag gjorde alla fem stegen i ganska rask takt (min femma blev förskolepadda). Därefter fick jag chansen att jobba som pim-examinator mot förskolan. De andra tre examinationerna (Hans, Johan & Lotta) var lärare inom data/media på gymnasiet och vuxenutbildningen och höll därmed en hög nivå på pimupptakten, handledningarna och examinationerna.

Vi har kontinuerligt erbjudit handledningsträffar då vi examinatorer funnits på plats för att hjälpa och stötta deltagare att komma vidare. För många har det betytt väldigt mycket, och för andra har det varit ett sätt att ta sig tiden att gå vidare i pim.

Under våren 2013 skickade vi ut en enkät till pimdeltagare och responsen vi fick var övervägande positiv! Statistiken visar att långt fler har klarat minst nivå 3 än vad vi hade som målsättning.

Att ha fått tagit del av så pass många pimredovisningar har verkligen varit en förmån! Vilken insyn jag har fått i verksamheterna. Jag har fått så många tips, idéer och inspiration genom alla bildberättelser. Det är otroligt så många variationer vi har sett på en och samma uppgift.

Det känns allt lite sorgligt att Skolverket lägger ner pim nu i juli 2014. Jag hoppas på nya, liknande satsningar inom IT. Behovet finns ju, definitivt, och jag tror att kollegialt lärande är en framgångsfaktor att spinna vidare på.

bildNär man blivit godkänd på pim 3 och fått sin tredje pim-stjärna så blir man inbjuden på en lunch med efterföljande redovisning. Vi har i första hand valt att ha luncherna på Restaurangskolan på Thomasgymnasiet här i Strängnäs. Där har vi alltid blivit trevligt bemötta och fått vällagad, god mat. Så även denna dag, på vår allra sista PIM-lunch och examination (se bild!).

Vi fick ta del av 12 filmer idag som var bra, roliga och viktiga. Mycket inspiration och bra uppslag!

En blänkare om PIM på Strängnäs kommuns hemsida hittar du HÄR.

/Sarah