Workshop

bild 2Ikväll var det dags för IKT-workshop som vi håller en gång per termin. Vi brukar ha workshop på olika teman och ikväll var temat ”Inspiration från verksamheten”. Min tanke med våra workshops är dels att man ska kunna komma och få inspiration, men även att få träffa andra pedagoger från kommunen och ta del av hur de tänker kring och använder digital teknik. Nätverkande!

Jag hade frågat Anki och ett par av hennes kollegor om dom ville berätta hur iPaden har blivit en naturlig del av deras verksamhet. För dom är paddan ett redskap både för barn och vuxna. Dom dokumenterar mycket och använder den ofta för att söka information på nätet. Anki gav bl.a. exempel på hur barnen själva kan dokumentera i Pic Collage. Vi kom även in på att iPaden har en stor attraktionskraft för barnen och att vi kan dra nytta av det. Ett exempel var ett barn som hade fått ett memory av en logoped. Barnet var inte det minsta intresserad av memoryt, det var dötrist! Men när de fotade av det och lade in det i paddan, ja då blev det riktigt kul och används flitigt!

Marie som är specialpedagog bekräftade detta och gav också exempel på hur hon kan dra nytta av iPadens attraktionskraft och hur hon kan använda sig av spel tillsammans med barnen, på ett väldigt strukturerat och genomtänkt sätt.

20140513-212735.jpgJag hade också bett min kurskamrat Ann-Louise visa några exempel på dokumentationerna som hon och barnen gör. Dom använder främst Keynote och iMovie. Ann-Louise beskrev processen och på vilket sätt barnen kan vara delaktiga. På hennes avdelning jobbar dom med Labyrint och Daidalos! Barnen får uppdrag av Daidalos och dom antar spännande utmaningar som tar dom med på olika äventyr. Ofta innehåller uppdragen matematiska aktiviteter. Vi fick se ritningar, slajm och fantasifulla robotar.

Vi pratade också om hur användbart hjälpmedel paddan är när vi inte talar samma språk. Vi fick exempel på hur pedagoger använt foton och film för att visa hur dagen på förskolan har varit. Sedan har vi ju appar som översätter åt oss. Att få bli sedd i sitt språk är oerhört viktigt!

En annan sak som vi pratade om var det här med spel. Är det bra eller dåligt? Hur tänker vi kring det? Vi pratade om populärkultur och om att ta tillvara barns intressen.

Jag visade några exempel från förskolor som jobbar med Minecraft och hur man har tänkt kring det. Det känns spännande och det finns ju så otroligt mycket man kan göra. Själv har jag inte använt det i barngrupp, men hemma med mina barn har jag spelat. Utifrån mitt mattekurs-perspektiv så får jag in alla Alan Bishops matematiska aktiviteter; Designa, lokalisera (skitsvårt i Minecraft, tycker jag!), förklara, mäta, räkna och leka. För mig har det känts som att jag får titta in i barnens värld, där dom får guida mig och visa hur världen fungerar. Spännande och värt att titta vidare på.

Inbjudan iktworkshopEn annan sak som vi tittade på är hur digital teknik kan bli en del av förskolans rum/miljöer. Att vi kan skapa stämningar, effektfulla kulisser, att ställa iordning digitala verkstäder eller ateljéer osv. Mycket inspirerande.

Vi avslutade kvällen med en koll på vad som är på gång just nu kring IKT i våra förskolor. Bl.a. ska vi börja använda Förskoleappen och vi har en utbildningsdag nästa vecka som ska bli startskottet. Vi har börjat med Geocaching på en av våra förskolor och vi har haft ett framgångsrikt projekt kring ASL (Att skriva sig till läsning) som ska utvärderas nu till sommaren. Sedan var jag ju tvungen att berätta om Förskoleforums IT-tema där jag har skrivit ett par artiklar och där jag kommer att skriva om appar inom olika områden. Först ut var appar kopplat till naturvetenskap.

Nästa workshop hoppas jag kommer att bli ute i skog och mark, geocachandes!

/Sarah

Kommentera

