”Vilse i min fyrkantiga värld!”

Just nu går jag en mattekurs som gör att jag har matteglasögon på mig på ett sätt som jag inte brukar ha! Nu har jag Alan Bishops matematiska aktiviteter; leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna, i huvudet och mycket av det jag ser och hör i förskolan filtreras genom dessa. (Läs om matematiska aktiviteter HÄR!)

Inför varje kurstillfälle har vi observerat barnen i lek eller andra aktiviteter. Ofta har vi med oss filmer som vi visar varandra. Sedan analyserar vi filmerna tillsammans utifrån Bishops matematiska aktiviteter. Vad ser vi? Hur agerar vi? Vad gör barnen? Hur tänker barnen? Hur skulle vi kunna göra det ännu bättre? Vad är matematiskt i den här situationen och hur kan vi pedagoger lyfta fram det utan att störa barnens lek?

Vi återkommer hela tiden till hur viktigt det är att sätta ord på vad som händer. Vi pratar ofta om att bekräfta barnet, men också att använda sig av rätt ord, att använda sig av matematiska termer. Jag tror på det. Kanske många av oss använder ett alltför enkelt språk tillsammans med barnen? Barn är av sin natur nyfikna och vetgiriga och därmed öppna för spännande utmaningar och begrepp. Dom vill lära sig!

Som IKT-pedagog kändes det naturligt att ta chansen att titta närmare på IKT och matte som kombination. Vilka matematiska aktiviteter kan jag se när barnen använder paddan?

Med mina matteglasögon på observerade jag ett par barn som använde appen Toca Builders. Den påminner lite om Minecraft på så sätt att man bygger av block. Snabbt kunde jag se flera av de matematiska aktiviteterna:

LEKA: Barnen lekte med appen på samma sätt som när dom ritar. Ni vet, när dom skapar världar eller berättelser genom sina teckningar. Dom leker sina teckningar/ byggen/ interaktiva världar..

FÖRKLARA: Barnen samarbetade och tilldelade sig olika uppgifter i leken. De förklarade för varandra hur de tänkte och hjälpte varandra genom att handgripligen visa och med verbala förklaringar ge exempel på hur man kan göra.

bildDESIGNA: Med blocken byggde dom figurer, mönster och byggnader. Ett barn gjorde ett svävande tak: ”Hur ska man komma dit upp?”. Dom ritade mönster med det rullande klotet och med olika färger på blocken. Dom designade!

LOKALISERA: Byggytan i appen är stor och man kan lätt tappa bort sitt bygge. Då måste man försöka lokalisera var man befinner sig för att kunna hitta tillbaka. Ett barn utbrast: ”Jag är vilse i min fyrkantiga värld!”.

MÄTA och RÄKNA: När vi jobbade med Toca Builders hade vi paddan uppkopplad till vår interaktiva projektor för att bilden skulle bli stor och tydlig. Barnen växlade mellan att titta på paddan och på skärmen och använde sig med lätthet av båda två. Vi byggde små modeller av LEGO som barnen återskapade i appen. Sedan gick dom fram till den stora skärmen och mätte, jämförde och räknade.

Barn och vuxna ser ofta olika saker. Det är viktigt att vi lyfter fram det matematiska, för barn vet oftast inte att det är matematik dom håller på med när dom t ex jämför, tänker ut strategier eller förhåller sig till regler i spel eller lek.

Vad du ser beror på vilket perspektiv du har..

/Sarah

Kommentera

