Språklek med IKT-stöd i förskolan (ASL)

BildUnder höstterminen 2013 startade jag och min kollega Lisa upp ett projekt tillsammans med några pedagoger på Länna förskola, som handlar om små barns skriftspråk. Runt treårsåldern börjar många barn visa intresse för bokstäver och det är den viljan och lusten att lära som vi vill ta vara på. För barn i den åldern är det motoriskt svårt att forma bokstäver, men då de får skriva på dator går det så mycket lättare.

Det handlar inte om att lära sig att skriva och läsa redan i förskolan! Det handlar inte om att flytta ner skolans arbetssätt till förskolan. Det handlar snarare om att vi måste höja vår medvetenhet över det vi redan gör för att stimulera barnens skriftspråksutveckling, och utifrån denna medvetenhet förbättra och utveckla våra arbetssätt.

Ofta hör vi små barn prata om ”min” eller ”din” bokstav. Dom känner igen pappas/ mammas bokstav och de kan se bokstäver lite varstans, t ex de målade linjerna på parkeringsplatsen som bildar ett ”T”. För oss handlar detta om att möta barnen i deras intresse, i en period i deras liv då just bokstäver är spännande och kul.

Idén till projektet fick vi efter en föreläsning med Arne Trageton som är upphovsman till metoden Att skriva sig till läsning, ASL. Se Arnes hemsida HÄR!

Förskolan har fått två datorer till 4-5 årsavdelningen och två till 2-3 årsavdelningen som de får använda till att skriva på. Det finns inga möjligheter att spela spel eller komma ut på internet på dessa datorer. I förskolan är leken den allra viktigaste aktiviteten. Leken är barns sätt att erövra omvärlden. Därför ska barnen erbjudas en lekfull och stimulerande skriftspråksmiljö. Att läsa böcker är bland det bästa vi kan göra för att stimulera barns språkutveckling, så det är en självklar del i vårt arbete. Att ha en dator, tillgänglig för barnen, att skriva på stimulerar deras lekfulla utforskande av bokstäver som symboler och bilder.

Datorerna och skrivhörnan finns där som en naturlig del i det som redan pågår på förskolan. Barnen får rita och skriva, lyssna på sagor, berätta och prata om texter, använda skriften i leken, sjunga och leka med språket, klippa och klistra, använda datorn och annat som riktar uppmärksamheten mot skriftspråket.

BildI skrivhörnan finns laminerade kort med text och bilder på olika föremål, djur osv. På korten används både versaler och gemener. Där står även ordet på andra språk som finns representerade i barngruppen.

”Efter fem månader kan alla barn på avdelningen skriva sina namn. Även de barn som aldrig tidigare har visat intresse för att rita eller skriva.” Berättar en av pedagogerna. ”Barnen skriver sina namn på teckningar och är mer uppmärksamma på bokstäver än innan”.

Pedagogerna beskriver också hur barnen testar tekniken. Vad kan man göra med datorns hjälp? ”Ett barn skrev ’Z’ i alla storlekar; från 9 punkter upp till 96 punkter.”

Det här projektet har fått ringar på vattnet och fler förskolor runt omkring har blivit nyfikna och vill ställa iordning skrivhörnor med datorer för barnen. Till sommaren ska vi utvärdera, men redan nu kan jag se detta som en naturlig del i förskolans verksamhet och det är mycket spännande att följa utvecklingen kring språklek med iKT-stöd!

Här kan du som är medlem i Förskoleforum läsa mer om Länna Förskola som i mars är månadens förskola.

/Sarah

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s