Den här terminen har vi haft flera iPadkurser igång, och i slutet av november startar ännu en. Våra kurser, eller inspirationsträffar som jag hellre skulle kalla dom, är tre tillfällen á två timmar. Vi börjar kursen med att gå igenom våra riktlinjer för hantering av iPads och vi tittar på några inställningar och begränsningar som är bra att känna till. Därefter ägnar vi tiden åt pedagogiska diskussioner. Vi tipsar varandra om arbetssätt, bloggar, litteratur, appar och youtube-klipp.

I torsdags hade vi avslut med en grupp pedagoger som fick sina iPads i september. Det var roligt att höra dom berätta hur långt dom redan kommit med sina iPads. Flera pedagoger i gruppen jobbar med de allra yngsta barnen i förskolan, 1-2 åringarna, och använder iPaden främst att dokumentera med. Det tycker jag är klokt. Pedagogerna har varit väldigt positiva och har tyckt att det har varit roligt att prova sig fram, och att det finns så många möjligheter med IKT i förskolan, och främst med iPaden.

Vi pratade om hur man kan fånga barnens intresse med hjälp av iPaden. Jag har hört flera pedagoger och specialpedagoger berätta om hur mycket lättare det har blivit för barnen att göra saker som de inte tidigare haft samma lust till, t ex att träna på olika saker. Och att barnen orkar längre med iPadens hjälp. Bara det är ju väldigt…bra! : )

Pepp med KENT ”Tänd på” på YouTube innan träffen! : ) http://www.youtube.com/watch?v=ktPT5Sj3xuQ