I torsdags samlades inbjudna paddagoger på terminens workshop: iPad i Förskolan som hölls i kommunhuset här i Strängnäs. Workshopen är en del i arbetet med att skapa ett nätverk för de pedagoger i kommunens förskolor som har en iPad i verksamheten. Vi har bjudit in till workshop en gång per termin.

Den här gången var temat språk och kommunikation. Lisa Nilsson som är specialpedagog med inriktning tal, språk och kommunikation visade hur hon använder iPaden i sitt arbete. En app som jag inte hade sett tidigare var Making sequences, som är en app där man ska lägga kort i rätt följd, sekvenser, från början till slut. Man kan välja bort ljud och text om man vill. Man kan även lägga in egna foton och eget ljud, vilket öppnar upp för fler användningsområden. Wallpaper HD är en annan app som var ny för mig. Den innehåller bilder att samtala kring. Man kan skapa egna album i appen och det finns många olika kategorier av bilder att välja bland.

Vi ägnade en stor del av kvällen åt pedagogisk dokumentation och hur man kan ha hjälp av iPad som ett redskap att dokumentera med. I enighet med  Lpfö 98/10 ska vi ”kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande”. Vi ska också ”använda olika former av dokumentation och utvärdering som ger kunskaper om förutsättningarna för barns utveckling och lärande i verksamheten samt gör det möjligt att följa barns förändrade kunnande inom olika målområden.” Vi ska låta barnen vara delaktiga i både dokumentation och utvärdering och även föräldrarna ska ha inflytande. Med iPaden hittar vi program/ appar som gör dokumentationen mer lustfylld och nyanserad eftersom vi kan använda oss av olika medier, och tack vare dess enkelhet kan barnen i större utsträckning själva vara delaktiga i dokumentationen. Jag tror att man ser olika saker beroende på vilken dokumentationsteknik man använder sig av. Därför är det bra att känna till olika möjligheter.

Vi tittade på bl a Keynote, Popplet och Mental Note. Inger, som är förskollärare, visade hur hon och hennes kollegor har skapat egna mappar åt barnen i Keynote, där de samlar text, foton och filmklipp. Presentationerna är enkla att skapa, vilket gör det möjligt för barnen att påverka innehållet. Vid utvecklingssamtal kan presentationerna visas för föräldrarna och användas som utgångspunkt i samtalet.

Själv visade jag Popplet som är en app där man skapar tankekartor. Den kan även användas för dokumentation. Den kan hjälpa oss att följa barns förändrade kunnande inom olika målområden och man kan enkelt göra varje barns egna tankekarta med just det barnets läroprocess inom olika områden. Popplet kan även användas som en slags loggbok. Jag gillar den skarpt!

Vi avslutade kvällen med att prata om arbetssätt. Jag tycker att det är det mest intressanta och utvecklande i iPad-sammanhang. Vilka farhågor finns och hur bemöter vi dom? Vilka pedagogiska dilemman stöter vi på? Hur organiserar vi vårt arbete? Är det skillnad på hur barnen använder iPaden hemma och i förskolan? (JA!!) Mitt mantra har nog blivit: Barn lär i samspel med varandra, så låt barnen samarbeta kring iPaden och hjälpa varandra! : )

Jag har hittat en blogg som ger mig inspiration. Det är Pedagogiska Fotspår där Tobias Gyllensvärd bloggar om modern teknik i förskolan. Kolla in den.