Nu ska jag berätta lite i korthet hur vi har jobbat med den senaste Toca Boca-appen TOCA BAND, projektor och högtalare!

Jag vill att vi i förskolan tänker TILLSAMMANS och SAMARBETE/SAMSPEL när vi planerar aktiviteter med barnen, och så även med iPaden såklart! Därför är det lämpligt att använda projektor så att alla kan se och vara delaktiga. Jag tycker också att själva iPaden kommer mindre i fokus när man projicerar bilden mot en vägg/duk. Nu riggade vi med riktigt bra högtalare också, för här skulle det ju skapas musik!

Vi började med att barnen fick välja en figur i taget att lyssna på. Barnen pekade och drog på väggen, på samma sätt som de vanligtvis gör på paddan och jag följde deras rörelse, fast på iPaden. En pedagog som var med trodde faktiskt en stund att det var barnen som flyttade figurerna via väggen!! 🙂

Först ut var vår vän Balooney, den lilla blåa ballongen som låter så kul. Barnen skrattade och försökte själva låta likadant. Vi plockade fram ballonger som vi blåste upp och drog i för att få fram pipljud och fyllde med luft för att sedan släppa iväg genom rummet med ett lååångt pruttljud. Mycket skoj! Sedan testade vi Dolores, den steppande spindeln. Barnen började genast att steppa och försöka få fram samma ljud. Vem har sagt att man blir stillasittande med en iPad..? Men med bara strumpor blev det inget klapprande. Dom såg sig om och plockade fram bilar och klossar som dom slog emot varandra eller i golvet så att dom fick fram ett klapprande ljud. Vi provade att placera Balooney och Dolores på olika plattor för att höra hur de ändrade tempo. Barnen spelade med,långsamt och jättefort, men dom höll också takten! Nästa figur var Shaky Mc Bones. Hur gör vi för att låta som Shaky Mc Bones? Barnen skakade på benen och såg undrande på varandra, det lät ju ingenting alls! Tills någon kom på att hacka tänderna! Och visst lät det! Vid ett tillfälle plockade vi fram instrumentlådan och barnen spelade med med riktiga instrument, kompade av Toca Band.

Så där dansade vi runt, hackandes tänder, pep och pyste med ballonger och klapprade med klossar och hade hur skoj som helst! ”Musik ska byggas utav glädje”, sjöng Lill Lindfors 1978 och visst bygger vi musik utav glädje än idag, fast på ett annat sätt! Vad är musik? Hur bygger man musik? Kan man bygga musik? Ditt ljud tillsammans med mitt ljud blir ett annat ljud!

Vi lyssnade även på tystnaden som uppstod då vi flyttade tillbaka figurerna och vi satte samman olika kombinationer. Den som vi fick mest sväng med var nog den med Shoe String Charlie och Big Bang Chef i bakgunden och den rappande Stikk Figga i centrum.

Jag tycker att det känns pedagogiskt värdefullt när vi kan växla mellan det som sker på iPaden och det vi skapar själva och där appen kan sätta igång något som kan fortsätta på en mängd sätt efter att vi stängt ner paddan. Vygotskij menade, som bekant, att socialt samspel är den viktigaste drivkraften för barns utveckling och jag kan bara hålla med. Vi pedagoger i förskolan har ett stort ansvar att skapa förutsättningar för samarbete. Därför återkommer jag hela tiden i mina iPadkurser till att vi ska tänka TILLSAMMANS /SAMARBETE/ SAMSPEL med iPaden. Annars löper vi stor risk att barnen sitter ensamma, en och en, med paddan och bråkar om vems tur det är härnäst, och i värsta fall kanske vi plockar fram äggklockan..!