24 maj

Idag hade vi vår sista träff med ”andra iPadgruppen”. Alla hade fått till ”läxa” att på ett eller annat sätt dokumentera sitt arbete och koppla det till Lpfö 98/10 med hjälp av ett antal frågor. Det var mycket roligt att se allas arbeten! Flera hade vävt in iPaden på ett naturligt sätt som en del i helheten. Vi var överens om att iPad är ett bra verktyg för att dokumentera barnens processer med.

Någon hade jobbat med sagotema och gjort massa fina arbeten av olika slag som dokumenterats med hjälp av paddan och sedan satts ihop som ett bildspel. De avslutade sitt projekt med att göra en film i iPaden där barnen dramatiserar Bockarna Bruse. Ett fint sätt att visa för barn, föräldrar och kollegor vilket arbete barnen gjort.

En tjej hade gjort en sammanfattning av ett projekt i Puppet Pals. De hade jobbat med kompistema och barnen hade bl a ritat teckningar som de berättade mycket om. Pedagogen la in bilderna, läste in det barnen berättat till bilderna och fotade även av text som hon ville ha med i filmen. Resultatet blev en film där alla barns historier skapade en helhet.

En annan pedagog tipsade oss om Mattemums som hennes fem- och sexåringar gillade mycket. Den kostar 22 kr och finns även som gratisversion som räcker rätt långt ändå.

Vår specialpedagog (med inriktning på språk) kom och berättade kort om hur hon arbetar med iPad och språkutveckling. Toca birthday, Sound Touch, Pekboken, Teckna.se var några av apparna som hon rekommenderade. Hennes råd till oss var: Missa inte kommunikationen med varandra! Samarbeta. Lyft det egna hemspråket och låt inte paddan bli en barnvakt.

Vi pratade om att det är tillsammans med de, som jag kallar, ”Öppna appar” som paddan kommer bäst till sin rätt. Att ha paddan med som ett naturligt inslag i verksamheten är ett mål att sträva efter, och som en pedagog sa: Det är positivt att barnen är ”på” och ivriga. Då har man dom ju med sig!

/Sarah


 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s