Åh! Idag har jag varit på studiebesök tillsammans med min kollega Bella på Katarina Västra, en Reggio-inspirerad förskola på Söder i Stockholm. Skälet till att jag var där var att jag visste att de hade en digitalista och att de jobbar en hel del med digitala verktyg.

Vi blev visade runt på förskolan och inspirerades av hur pedagogerna tänker kring barns lärande och vilka fantastiska projekt som fanns överallt. Förskolan andades lugn och kreativitet, på en och samma gång!

Jag blev förvånad och glad när jag såg en stor iMac och en pc på avdelningen, som var till för barnen! Där låg också en digitalkamera som barnen kunde använda. På flera ställen i huset fanns projektorer, dukar och högtalare riggade där barnen med hjälp av en Appletv kunde utforska med datorn eller iPad som verktyg.

Vi pratade lite om appar, vilka som är bra eller ej och vad man vill att apparna ska erbjuda barnen för möjligheter, och vi var överens om att appar som inte är begränsade är de appar som håller bäst. Det blir allt tydligare för mig att de appar där barnen kan vara kreativa är de bästa för barn i förskoleåldern! Sedan beror det förstås på oss pedagoger och sammanhanget, men generellt så.

Apptips: Bloom (bilden) är en liten app med stora möjligheter som är skapad av Brian Eno & Peter Chilvers.

/Sarah

Skärmdump Bloom HD