Andra iPadträffen med nya paddgänget ägnades till stor del åt apptips och hantering och säkerhet.

Var och en fick berätta om en app och hur man jobbat med den

C visade Fluid 2 som är en rogivande app där barnen fått göra ”mönster” i vatten, E visade Happi Stavar som är ett enkelt korsord/Ordfläta. E har sett hur barnen börjar ljuda bokstäverna och att de samarbetar 2-3 barn. Djurpussel är en liknande app. J hittade Toca Store i jakten på appar som lockar till kommunikation. T berättade om sitt arbete med Puppet Pals, där barnen gjort egna sagor. I hade provat Memoryspelet tillsammans med ettåringar. Dom hade även provat Pekbok med bilar som barnen gillade. M visade Knattematte som är enkel matematik för små barn. C berättade att hon jobbar med Ordboken med flerspråkiga barn. Jag visade appen Peka och sjung och berättade kort om Doodle Cast där det barnen säger och gör spelas in som en animerad film. Det är kul att få ta del av allas apptips och hur man använder apparna! : )

Flera deltagare i projektet hade använt paddan på läsvilan och läst böcker. Tant Ellen som åt upp karamellen och Mamma Mu åker bob var ett par av sagorna som nämndes.

Tiden går fort när man har roligt och vi hann inte prata så mycket som det var tänkt om hur man kan dokumentera med paddan. Men vi hann i alla fall se apparna iMovie, Garageband och Mental Note som är bra för olika typer av dokumentation. Vi såg en kort film som jag gjort som visade hur paddan kan användas i ett projekt för att sättas i ett sammanhang och kopplas till Lpfö98/10. (Kanske lägger upp den här senare). Bild från filmen. Barnen har ritat på papper och padda:

/Sarah