Vi hade som uppgift att göra en lista på våra tio favoritappar. Egentligen är det snudd på omöjligt! För det beror ju helt på när, var och hur man använder dom, om de är bra eller ej! Jag provade till exempel Moji Klockis här om dagen som är en jättebra app för de äldre förskolebarnen som vill lära sig klockan. Den är tydlig och ökar i svårighetsgrad på ett bra sätt. På min lista satte jag appar som har en bredd och som passar de flesta åldrar (1-5) men även några som främst används av oss pedagoger. När jag presenterade mina favoriter gjorde jag det i form av en Keynote-presentation eftersom just Keynote är en favorit! Ni får ta del av den här, om ni vill!

Utan inbördes ordning så valde jag: Färgmonstret, Bugs & buttons, Toca tea party, Toca robot lab, Mental note, Ordboken, Happi stavar, Wooden puzzle maze, 123 color, iMovie, Keynote och Faces iMake. (Och ja, det blev 12…).

I Torsdags var jag med på ett pedagogiskt Café som kommunen anordnade. Där var flera som föreläste på temat  “Möjligheter med digitalt lärande” och jag, tillsammans med specialpedagogen Lisa Nilsson, berättade om vårt arbete med iPads i förskolan. Jag märker att intresset är stort och ökar hela tiden. Det är roligt att allt fler barn får möjligheten att använda sig av paddor, både i förskola och skola.

/Sarah