Tio-i-topp

 

Vi har i uppgift till nästa iPad-träff att lista våra tio favoritappar och berätta för varandra hur vi jobbar med dom. Svårt, tycker jag! Det finns ju så många som är bra på olika sätt, i olika sammanhang och för olika ändamål..! Jag har börjat fundera på min lista och jag tror att Happi Stavar, MentalNote, iMovie och Bugs & Buttons kommer få vara med. Men listan ändras ju ständigt beroende på vad vi jobbar med för tillfället och för att det hela tiden kommer nya appar.

Vi har skolat in ett tvåspråkigt barn (svenska och spanska) och för mig som inte kan ett enda ord på spanska var det häftigt att kunna plocka fram iPaden och appen Ordboken från svenska Graphiclife och se på djur och höra deras namn på spanska! Ett bra sätt att få kontakt och för barnet att känna sig bekräftad. Här är iPaden oumbärlig! I Ordboken kan jag välja mellan sju språk utöver svenska; tyska, norska, franska, engelska, spanska, danska och polska. Bilderna är mycket fint illustrerade av Jenny Ekdahl och man kan välja bland Djur, Djurens ungar, Fordon, Färger, Frukt & grönt och På zoo. Appen har även ett memory och ett enkelt spel där man ska peka ut rätt bild av fyra.

Innan jul blev jag intervjuad av Förskoleforum angående iPads i förskolan. Den artikeln, Surfplattor i förskolan, finns nu att läsa på www.forskoleforum.se för den som vill.

/Sarah

Kommentera

