Nu var det var länge sedan jag bloggade. Jag har jobbat på som vanligt med iPaden och jag har hittat några (för mig) nya favoriter i appdjungeln. En app som nämnts i många sammanhang är Bugs & Buttons från Little Bit Studio. Den är så välgjord och klurig! Appen innehåller 18 småspel /övningar av matematisk karaktär som lämpar sig väl för lite äldre förskolebarn.

Jag har också fastnat för Bokstavsspelet från Fusentasterna och Happi Stavar från Happi Papi som jag haft länge i min padda. Nu först har jag upptäckt hur bra dom apparna är för de barn som tycker bokstäver är roliga att hålla på med och som håller på att knäcka koden! Vilket roligt sätt att lära sig att skriva på!

Jag har tidigare skrivit om hur barnen på min förskola har jobbat med Färgerna Memo och andra memoryn. Nu har de fått en stark konkurrent i Fotospelet (Fusentasterna) där vi lagt in egna bilder på barnen som gör det hela ännu roligare.

Buildo-apparna från svenska Jajdo är också välgjorda med fina illustrationer och ljudeffekter. Jag gillar att man kan få en hel scen som är längre än själva iPadskärmen. Här kan de lite äldre barnen skapa miljöer och berätta historier. Det finns Buildo RescueBuildo Historia och Buildo Museum.

Jag gillar att jobba med iMovie i mac:en så att ha den i paddan känns rätt! iMovie funkar bra för dokumentation och presentationer. När barnen på “min” förskola blir lite större ska dom få filma/ fota och göra sina egna filmsnuttar att visa för kompisar och/eller föräldrar!