Tredje iPad-träffen med strängnäs pilotgrupp

Förra veckan hade vi vår tredje iPad-träff. Först hade vi många tekniska frågor. Alla hade inte fått i gång epostkontot och alla kunde heller inte synkronisera paddan osv. När vi hade rätat ut våra frågetecken fick var och en berätta lite om hur man jobbat med paddan sedan sist. Vi hade med oss exempel som vi dokumenterat i text eller bild. Flera i gruppen hade använt paddan ute i skogen och många av oss hade kommit igång med att fota och filma med den. Vi var överrens om hur praktisk den är för att dokumentera verksamheten eftersom den är så smidig att ha med sig och för att man genast kan titta på det man fotat/ filmat.  När vi pratade om appar vi gillar så kom Sound Touch på tal flera gånger. Den verkar vara en riktig förskolefavorit!

Tidigare har vi talat i gruppen om hur stark motivator iPaden är och hur den kan locka tystlåtna barn till att prata. Det gjorde vi idag med och våra specialpedagoger gav exempel på hur de kan hjälpa tvåspråkiga barn och barn med språkstörningar med hjälp av t ex Sound Touch. Det är så roligt att höra hur andra tänker kring apparna och pedagogiken, och det är väl det som är styrkan med att ha en sådan här grupp; att få ta del av andras idéer och tankar. Man får också många praktiska tips om hur man kan jobba med/hantera paddan. Jättebra! 🙂

Något som jag hoppas att vi kommer titta mer på är hur apparna vi använder oss av är i ett genusperspektiv. Vi berörde det lite den här gången, och det är spännande. Jag hoppas också att vi vågar vara kritiska i våra reflektioner kring ”iPaddandet” i förskolan.

/Sarah

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s