Vikarierande padda

I fredags fick jag hoppa in och vikariera på en avdelning i min enhet där jag inte varit förut. På den förskolan har de ingen iPad, så självklart tog jag med mig den. Jag skulle bara vara där en del av dagen så jag hade inte möjlighet att jobba i smågrupper som jag hade velat.

Vi hade en stund innan lunch då jag samlade femåringarna i en ring och visade iPaden.  Alla barn var jättenyfikna på den. Någon hade en padda hemma och några berättade att föräldrarna hade iPhone. Jag visade ett par appar och lät iPaden gå runt så att alla fick prova lite. I 40 minuter satt vi samlade i en ring, ca 15 barn och jag, och hade roligt tillsammans. Jag visade flera saker man kan göra med iPaden, bland annat att filma och fota. Barnen tyckte det var jätteroligt när jag tog kort på deras fröken och när jag filmade dom plus att vi kunde se filmen direkt. Hade det inte varit dags för lunch hade vi lätt kunnat hålla på en stund till. Det roligaste under den här stunden var att medan vi jobbbade med iPaden så öppnade det upp för så många olika spännande samtal! Vi kom in på ämnen som vi kanske inte gjort annars? Vi var många, men vi gjorde något tillsammans där alla var uppmärksamma hela tiden och där alla fick ordet någon gång. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka snart och fortsätta det vi påbörjat!

Jag måste också tala om att vi har testat nya appen (kom i AppStore i fredags) Färgmonstret från Wombi! Den är en app i min stil: enkel, fin grafik, svenskt tal och lätt för barnen att jobba med. Det går ut på att mata monstret med frukt i den färg han känner sig sugen på, vilket förenklas genom att monstret skiftar färg till just den som han är sugen på. Jag har märkt att barnen har svårt att skilja mellan den blå och den lila färgen som är lite för lika varandra. Två- och treåringarna som är på gång med färgerna tyckte det var roligt och lagom utmanande. De äldre barnen gillade det till en början, men ledsnade snabbare, vilket är helt förståeligt då de redan kan färgerna och appen blir för enkel. I like it a lot! : )

/Sarah

Kommentera

