Bara på kul…

Vi har köpt appen Elmos Monster Maker och har haft riktigt kul med den! Man får välja kropp, ögon, näsa och huvudbonad. Det finns ganska många delar att välja mellan vilket gör det roligare. När monstret är färdigt kan man fotografera det, se monstret dansa till olika sorters musik eller låta Elmo leka med monstret. Att appen är på engelska gör inte så mycket. Barnen förstår vad de ska göra ändå.

Det kan vara roligt att få plocka fram en app som “bara” är rolig och som man inte har ett syfte med. Med många skratt så känns det som en värdefull stund ändå.

I dag blev det väldigt tydligt vilken otrolig dragningskraft iPaden har på barnen! Det var full aktivitet på förskolan med nöjda barn som lekte. Några barn som var ganska så nyvakna satt runt bordet och pysslade med olika saker. En flicka sa att hon ville bygga en robot, så jag tog fram iPaden. Plötsligt kommer det in barn från alla håll! Från lekrummet, lekhallen och från hemvisten intill. Det var fullt med barn från två hemvister runt bordet där iPaden låg och alla ville jobba med den. Det är intressant att den har en sådan enorm dragningskraft på barnen.

Nu har jag uppdaterat mina apptips här på Förskolepadda. Jag har testat massor med appar och rensat ut en hel del från paddan. Senast testade jag Pyssla och måla (Kids Canvas) där man kan göra bilder av olika material. Den gillar jag mycket! Känner mig lite trött på alla appar med siffror och bokstäver just nu…

/Sarah

Kommentera

