Andra iPad-träffen

Idag hade vi vår andra iPad-träff. Det var spännande att få ta del av de andra deltagarnas  tankar kring iPad och förskolebarn. Flera pedagoger hade haft paddan med sig i skogen och använt den somuppslagsverk. De hade sett djur i skogen som de sedan googlade på för att få mer information om. En grupp hade fotograferat ett och samma träd en gång i veckan för att se hur löven skiftade i färg. Domfotade med paddan och kunde genast jämföra med tidigare bilder på samma träd.

Vi var många som har noterat hur bra barnen samarbetar kring paddan. Men också att det underlättar att jobba med den i mindre grupper om 2-4 barn. Vi har också märkt hur bra barnen kan vänta på sin tur när de jobbar med paddan. En teori om vad det kan bero på är att paddan är så pass intressant och verkligen fångar deras intresse. Det är en väldig attraktion i paddan och den är värd att vänta på, liksom!

Det var också flera pedagoger som berättade hur tystlåtna barn plötsligt börjar prata mer när de jobbar med iPaden. Den lockar till tal. När vi tipsade varandra om appar vi jobbat med kom Sound Touch på tal flera gånger. En pedagog hade använt den appen tillsammmans med just ett barn som inte talade så mycket och barnet hade sagt namnen på djuren. Jag berättade att jag tycker Tocca robot lab har varit bra att använda då vi jobbar med att vänta på sin tur (tvååringar). Den är så tydligt avgränsad. Man bygger sin robot och sedan är det kompisens tur. Det fungerar verkligen bra! Men även Sound touch går ju att begränsa om man säger att barnen får trycka på fem bilder var.

I vårt uppdrag ingår att ge barnen nya utmaningar och jag tror vi är överrens om att det här med iPad är en sådan! : )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s