På min förskola jobbar vi med Barnens Val. Det innebär mycket kort och förenklat att barnen själva får välja aktivitet istället för att vi vuxna bestämmer vad barnen ska göra. Nu har vi iPaden som ett val! Ett mycket populärt sådant.

Jag jobbar med tvååringar och det är roligt att höra vad de kallar iPaden. Några få säger iPad (det är alltid vad jag säger när vi ska jobba med den) men de flesta kallar den efter det spel de gillar bäst eller vilken app de vill jobba med! “Robot” eller “Botta Botta” hör jag ofta eftersom vi använt oss en hel del av Toca Robot Lab. “Botta Botta” betyder således Toca Boca. Men jag har även hört “Fanten” (av det barn som gärna jobbar med Sound Touch och gillar elefanten där), “datorn” (eller “din dator” eftersom barnen tror att paddan är min…) och “spelet”. En pojke ropade stolt åt en pedagog som gick förbi: “Vi jobbar med ajpäd! Ja bygger jobot!”

Varför vi valt att jobba mycket med just Toca Robot Lab är dels för att den fångar barnens intresse så snabbt och för att det är ett avgränsat spel – det är tydlig början och slut på det, vilket det gör det lättare för de små med turtagningen. Men också för att vi kan tala med varandra om kroppsdelar (huvud, armar, ben) och färger (den gula armen, de blåa benen). En del barn är noga med att det är just deras robot där ingen annan får komma och tycka, medan andra gärna bjuder in till samarbete och frågar “Vilken ska jag ta?”. Arbetet med iPad och små barn känns bra när vi får jobba i små grupper och där vi pedagoger benämner det barnen gör och vad de ser.